Naujienos

Pasirinkite savo kalbą

2014 m. spalio 03 – 31 d. Lazdijų rajono savivaldybės viešojoje bibliotekoje veikia popieriaus karpytojų grupės Sėjinis (Vilkaviškio raj.) kūrybos paroda Paukštlėkis. Pagrindiniai parodos rengėjų uždaviniai yra pristatyti naujausius, 2014 m. pirmojo pusmečio laikotarpiu sukurtus karpinius, raiškiai atskleisti stilių įvairovę, kiekvieno autoriaus individualumą ir profesionalumą, o visus kūrinius ekspozicijoje sujungti į vientisą ir nedalomą pasakojimą.

Sėkmingi ir turiningi grupei buvo 2012-ieji ir 2013-ieji. Parodas: Vainikai, Vasarvidžio laiškai, Metskaitlis, Po Sietyno žaismu matė Alytaus, Griškabūdžio, Kaišiadorių, Kauno, Kybartų, Marijampolės, Vilkaviškio, Zyplių žiūrovai. Dailės mokytojos ekspertės Virginijos Armanavičienės suburtą Sėjinį papildė naujos narės iš Vilkaviškio, Šakių, Lazdijų. Tai liudija dar 1988 m. Gižuose pradėtos popieriaus karpymo tradicijos gyvybingumą. Kiekvienais metais išryškėja nauji talentai, atsiskleidžia kūrybingi technikos meistrai, plėtojantys įvairias karpymo meno kryptis – nuo tradicinių, tvirtai besiremiančių į etninius popieriaus karpymo papročius, iki unikalių ir netikėtų variantų. Sėjinio popieriaus karpinių ekspozicijoje pastebimas netolygus kūrinių profesionalumas. Tai sudaro natūralaus proceso įspūdį: daug pastangų, kruopštumo, laiko bei įgūdžių reikalaujantis karpymo menas čia aprėpia visus meistrystės etapus – nuo pradedančiojo iki virtuoziško žirklių įvaldymo. Tai – stiprioji ir švietėjiškoji parodos pusė, atverianti duris ne tik į reprezentacinį popieriaus meno pasaulį, tačiau parodanti įvairias karpymo galimybes ir tobulėjimo pakopas. Beveik visi Sėjinio karpiniai remiasi tradicine tautodailės stilistika: simetrija, ritmu, komponavimu iš apačios į viršų, stilizuotais augalų, gyvūnų, soliarinių, gyvybės medžio ornamentais. Darbuose tendencingai dominuoja augmenijos ir gyvūnijos motyvai, vyrauja
moteriška, lyrinė, poetinė pasakojimo stilistika.

Parodoje dalyvauja dvylika autorių. Živilės Abraitienės kūriniuose vyrauja augalinių ir gyvūninių (daugiausiai paukščių) motyvų ornamentai. Grakščios ir plastiškos linijos neria turtingą ažūrą, kuris vienur perauga į verpstę, kitur į ekslibriso raides. Živilės karpiniai remiasi sodriu vaizdu ir harmoninga kompozicija, neabejotinai bylojančia apie prigimtinį autorės meninį talentą. Naujausiuose Vilmos Anskaitienės karpiniuose taip pat vyrauja augalų bei paukščių motyvai, kuriais autorė perteikia savitą santykį su aplinka. Visuomet preciziški ir meistriški Vilmos kūriniai pasižymi turtinga ornamentika, harmoningu karpinio dalių jungimu, nepriekaištingu gebėjimu skoningai išbalansuoti visus elementus. Autorės darbuose nebūna atsitiktinių, nereikalingų ar dirbtinai įterptų detalių. Virginijos Armanavičienės popieriaus karpiniai aprėpia platų stilistikos ir temų diapazoną: nuo įvairiopų Pasaulio medžio variacijų, meistriškų centrinių bei linijinių kompozicijų iki geometriniais planais dėstomų pasakojimų. Tai įrodo virtuozišką karpymo technikos įvaldymą ir asmenybei būdingą nuolatinio tobulėjimo siekį. Profesionalūs Odetos Luišytės karpiniai stebina ir šiemet. Nepriekaištingos kompozicijos, įmantrių ir kartu sudėtingų formų darbai, meistriškai suvaldyta ir išbalansuota kompozicija byloja apie unikalų autorės talentą. Naujai į grupę įsiliejusios tautodailininkės Genutės Bučiūnienės ir Vaidos Plaušinienės karpiniams būdingas tradicinis Gyvybės medžio komponavimas, nuoseklus ir išbalansuotas trijų lygių (šaknų, kamieno, vainiko) dėstymas. Elementais neperkrautuose kūriniuose dominuoja augalų motyvai. Autorės savo darbais demonstruoja gerai įsisavintą karpymo techniką. Savitą braižą į grupę įnešė naujoji grupės narė iš Lazdijų Lina Kabelkaitė. Vaidos Babilienės ir Linos Bakaitienės darbai dekoratyvūs, vingrių ir sudėtingų linijų, kurios persipina tarpusavyje sukurdamos painias, bet puošnias ornamentų arabeskas. Augalijos ir gyvūnijos pasaulių sampynos temą pratęsia Loretos Miežlaiškienės kūriniai, išsiskiriantys savita kompozicija bei karpymo maniera. Formos čia nestokoja secesinio įmantrumo, savito lankstumo, juntama stambių dėmių ir linijų dermė su smulkesnėmis. Dar tik lavinamų jauniausiųjų parodos dalyvių Viktorijos Miežlaiškytės ir Simonos Miežlaiškytės rankų iškarpyti kūriniai rodo pastangas, o elementų paprastumas ir saikingas komponavimas byloja apie jaunųjų karpytojų dėmesį detalėms ir taip reikalingą karpytojui kruopštumą.

Menotyrininkė Jurga Minčinauskienė